Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan eens bij de andere onderwerpen, of neem contact met ons op.
Op de website van de Nederlandse Reanimatie Raad vind je ook veel antwoorden op vragen.
Nee, je hoeft niet 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Je kunt in je account bij HartslagNu aangeven wanneer jij wel en niet opgeroepen wilt worden. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, kun je dit via de ‘niet-storenknop’ aangeven in je account.
Je kiest ook altijd zelf of je de oproep accepteert of weigert. Er worden altijd voldoende burgerhulpverleners opgeroepen, dus voel je niet bezwaard als je niet kunt gaan.
Jouw hulp heeft dus altijd zin. Bedenk je dat wanneer niemand iets doet, iemand met een hartstilstand het niet overleeft. Ook ben je vaak niet als enige burgerhulpverlener ter plaatse en kun je elkaar helpen.
Nee, het kost geen geld om je als burgerhulpverlener in te schrijven bij HartslagNu.
Wanneer jij door HartslagNu bent opgeroepen handel je zo zorgvuldig mogelijk, binnen jouw rol en de algemene voorwaarden van HartslagNu. Soms zit een ongeluk echter in een klein hoekje, hoe voorzichtig je ook bent. In verreweg de meeste gemeenten is een voorziening in de vorm van een collectieve vrijwilligersverzekering die ook incidenteel vrijwilligerswerk dekt. Als je wil weten of jouw gemeente ook een collectieve vrijwilligersverzekering heeft, bezoek dan de website van de betreffende gemeente of neem telefonisch contact op. Soms is aanvullende informatie nodig om te beoordelen of jouw schade gedekt is. Laat het ons dan gerust weten, wellicht kunnen wij jou verder helpen. Als jouw gemeente geen collectieve vrijwilligersverzekering heeft denken we graag met jou mee over mogelijke andere voorzieningen die er zijn.
We vragen je om geen hulp te verlenen, wanneer de veiligheid van jezelf of van de mensen die je achter moet laten in het geding komt. Bijvoorbeeld wanneer je een baby of kind alleen moet laten. Ook wanneer je alcohol of andere verdovende middelen hebt gebruikt vragen wij je om niet te reanimeren.
Mensen die niet gereanimeerd willen worden, kunnen een niet-reanimerenverklaring opstellen. Een gangbare vorm is een verklaring op papier of een niet-reanimeren penning (halsketting) van de Patiëntenfederatie Nederland. Maar andere vormen moeten ook worden gerespecteerd, zoals een tatoeage met deze boodschap.
Als burgerhulpverlener hoef je niet eerst te zoeken naar een eventuele niet-reanimerenverklaring, omdat dit te veel tijd in beslag neemt. Je start direct met reanimeren.
Wanneer je tijdens het reanimeren een niet-reanimerenverklaring tegenkomt, bijvoorbeeld bij het aansluiten van de AED, mag je op dat moment besluiten de reanimatie te staken. Jij bent als burgerhulpverlener een aanvulling op de medische professionele hulpdiensten en niet verplicht een besluit hierover te nemen. Je mag doorgaan met reanimeren totdat de medische professionele hulpdiensten er zijn. Zij zullen de beslissing nemen om de reanimatie te staken.
Voor medische professionele hulpdiensten geldt eigenlijk hetzelfde. Zij starten ook met reanimeren (zonder eerst te zoeken naar een niet-reanimerenverklaring). Zodra zij dit aantreffen stoppen zij de reanimatie.
Bekijk ook het antwoord hierop op de website van de Nederlandse Reanimatie Raad.
Er kan verwarring ontstaan als de familie aangeeft dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden. Je mag als burgerhulpverlener de reanimatie dan staken, maar je mag het besluit om te staken ook overlaten aan de medisch professionele hulpverleners op het moment dat zij er zijn.
In overleg met de meldkamer en ambulancediensten is vastgelegd dat in bepaalde situaties geen burgerhulpverleners worden opgeroepen. Namelijk:
We volgen hierbij de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Regionaal kan de meldkamer nog specifieke situaties of adressen uitsluiten waarbij het oproepsysteem niet wordt ingeschakeld.
Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein of ten hoogte van de locatie hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat het slachtoffer alle nodige hulp al krijgt? Dan mag je gelijk weer vertrekken.
Lopen of fietsen is vrijwel altijd de veiligste en snelste manier van verplaatsen. Soms kun je niet met een auto op de plek komen of staan geparkeerde auto’s de hulpdiensten in de weg. Mocht je wél een keer met de auto gaan, behoud je rust, houd je aan de verkeersregels en houd ruimte vrij voor de hulpdiensten.
Nee, je krijgt als burgerhulpverlener niet betaald. Het verlenen van hulp bij een (mogelijke) reanimatie is op vrijwillige basis. Wel leert de ervaring dat betrokkenen, omstanders, familieleden, mensen die het overleefd hebben, en ook nabestaanden vaak heel erg dankbaar zijn voor jouw inzet.
Nee, helaas kan dat nog niet. Wij hebben besloten om een minimumleeftijd van 18 jaar voor burgerhulpverleners aan te houden, omdat een reanimatie een grote impact kan hebben.
Als HartslagNu zijn we blij met mensen als jij, die zich graag als burgerhulpverlener willen inzetten. Hopelijk zien we je dus als burgerhulpverlener terug zodra het kan!
De kans dat je aansprakelijk wordt gesteld voor jouw medisch handelen als burger bij een andere burger is zeer klein. Als je goedwillend hebt gehandeld zonder grenzen/wetten te overschrijden, en volgens de geldende leerstof hulp verleend, dan is het uiterst onwaarschijnlijk dat er een aansprakelijkstelling (of veroordeling) volgt.
In het algemeen mag je volgens de minister van Veiligheid en Justitie uitgaan van de volgende hoofdregel: De hulpverlener is niet aansprakelijk indien het slachtoffer schade ondervindt of overlijdt door hulp van de hulpverlener, tenzij de reddende burger ernstig roekeloos handelt.
We verwachten van jou als burgerhulpverlener dat je zorgvuldig omgaat met informatie die je tijdens de hulpverlening mogelijk ter ore komt, of datgene wat je ter plaatse ziet. Dit leggen we ook uit in onze algemene voorwaarden, die je bij je registratie als burgerhulpverlener aanvaard.
Als je je inzet als burgerhulpverlener is het belangrijk dat je de nodige zorg, voorzichtigheid en algemeen beschaafde omgangsnormen in acht neemt en niet onrechtmatig handelt, zoals een gemiddeld bekwaam persoon en/of hulpverlener met normen en waarden dit in vergelijkbare omstandigheden zou doen. Neem deze zorg en voorzichtigheid ook in acht ten aanzien van privacygevoelige informatie over het slachtoffer, eventuele familie en/of andere betrokkenen die je mogelijk hoort of ziet tijdens je inzet, of ander contact (via HartslagSamen) met betrokkenen van een reanimatie. Dat is jouw verantwoordelijkheid.
Nee, de medewerkers van de alarmcentrale weten de pincode van de AED-kast niet. Daarnaast hebben zij niet de mogelijkheid om je de weg te wijzen. Zij moeten zoveel mogelijk bereikbaar blijven voor alarmmeldingen. Krijg je de AED-kast niet open? Vervolg dan je weg zonder AED naar het reanimatieadres.
Na de reanimatie vragen wij je om de AED weer terug te brengen naar de plek waar je deze hebt opgehaald. Wij sturen de beheerder of eigenaar van de AED een bericht dat de AED mogelijk is ingezet. Dit hoef jij niet te doen.
Ja, wanneer kinderen boven de 1 jaar een hartstilstand krijgen, alarmeren wij je ook.
Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan eens bij de andere onderwerpen, of neem contact met ons op.
Op de website van de Nederlandse Reanimatie Raad vind je ook veel antwoorden op vragen.
HartslagNu alarmeert je met telefoonnummer +31 642500512
Kun jij makkelijk vinden wat je zoekt?