Veelgestelde vragen

Misschien heb je nog vragen die je vooralsnog niet beantwoord hebt gekregen. Kijk eens of je vraag en het antwoord onder de veelgestelde vragen staat. Wanneer dit niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

Veelgestelde vragen

AED-beheerder

Kan elke AED aangemeld worden bij HartslagNu?

Nee, jammer genoeg kan dit niet. Het is belangrijk dat de opgegeven AED altijd aanwezig is op een vaste plek waar onze burgerhulpverleners op ieder moment bij kunnen. Daarom kunnen AED's die in een auto of binnen in huis liggen, niet aangemeld worden.

Je kunt jezelf wel aanmelden als burgerhulpverlener, wanneer je in het bezit bent van een AED en deze in je auto of huis hebt liggen. Je kunt je eigen AED natuurlijk altijd meenemen bij een oproep. Ook is het mogelijk om je AED thuis in een buitenkast te hangen, zodat deze wel beschikbaar is. Je kunt je AED dan registreren in ons netwerk.

Meld mijn AED aan

Wat wordt er van mij als AED-beheerder verwacht?

Wij vragen je het liefst een keer per maand te kijken of de AED en de kast nog goed werken. Ook vragen wij om de kast schoon en netjes te houden.

Wanneer jouw AED bij een alarmering wordt opgeroepen, dan ontvang je een sms-bericht waarin je verzocht wordt om te controleren of de AED daadwerkelijk gebruikt is. Is dit het geval, dan vragen wij je dit te melden bij de eigenaar of bij ons.

Waar vind ik de AED-locaties in mijn omgeving?

Wanneer je inlogt op Mijn HartslagNu, klik je links in het menu op 'mijn omgeving'. Hier staan de aangemelde AED's in jouw buurt. In de app van HartslagNu kun je links in het menu klikken op 'AED's in de buurt.

Ik word naar een AED op behoorlijke afstand gestuurd, terwijl dichterbij ook een AED hangt. Klopt dat wel?

Dit kan kloppen. Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen, waarvan de dichtstbijzijnde burgerhulpverleners rechtstreeks naar de reanimatie worden gestuurd. De andere burgerhulpverleners worden gevraagd eerst aangemelde AED’s in de omgeving op te halen. We roepen altijd meerdere AED's op, omdat het altijd mogelijk is dat er eentje niet werkt. Het kan zijn dat een andere burgerhulpverlener de AED die het dichtst bij jou hangt al heeft moeten ophalen. De AED die als eerste ter plaatse is, wordt gebruikt.

Mijn AED is niet goed doorgekomen in het systeem, hoe kan ik deze aanmelden?

Goed om te horen dat je de AED beschikbaar wilt stellen voor de burgerhulpverleners. Om de AED aan te melden vragen we je een account aan te maken bij HartslagNu.

Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als AED-beheerder. Dit houdt in dat je een SMS ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering van HartslagNu met de vraag of je de AED wilt controleren. Als je een account hebt aangemaakt, dan kun je inloggen via de volgende link om rechtstreeks de AED aan te melden:

Word ik ook opgeroepen voor reanimatiemeldingen?

Alleen wanneer je je scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. We zien je rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat we de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruiken. 

Moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED vragen we je om je aan te melden als AED-beheerder. Hiervoor hebben we enkele persoonsgegevens van jou nodig. Wanneer je AED mee gealarmeerd is sturen we je namelijk een SMS en e-mail met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Alarmering

Wat is een pager?

Een pager is een pieper waarmee de brandweerkorpsen worden gealarmeerd door de meldkamer. Brandweervrijwilligers kunnen door middel van de pager worden gealarmeerd.

Wanneer mag ik geen hulp verlenen?

We vragen je om geen hulp te verlenen, wanneer de veiligheid van jezelf of van de mensen die je achter moet laten in het geding komt. Bijvoorbeeld wanneer er een baby of kind alleen gelaten moeten worden. Ook wanneer je alcohol hebt genuttigd vragen wij je om niet te reanimeren.

Is het mogelijk om op meerdere adressen gealarmeerd te worden?

Ja, je kunt twee adressen invullen waar je op gealarmeerd wilt worden. Wil je gealarmeerd worden op meerdere adressen? Of op basis van je GPS-locatie? Download dan de app in de Apple App Store of Google Playstore. Met deze app word je als aanvulling op de SMS gealarmeerd door middel van je je GPS-locatie. Als er een reanimatiemelding in jouw directe omgeving is, krijg je op basis van je GPS-locatie de reanimatiemelding.

Hoor ik een reanimatiemelding ook als het geluid van mijn telefoon uit staat?

Nee, de alarmering kan de persoonlijke instellingen van jouw telefoon niet overrulen.

Kan ik meerdere tijdsvakken invullen voor één adres?

Je kunt bij het nieuwe HartslagNu systeem per adres één tijdsvak invullen. We adviseren je om de beschikbaarheid zoveel mogelijk aan te zetten, zodat je geen meldingen in je buurt mist. We hebben er uiteraard begrip voor als je niet in de gelegenheid bent om ter plaatse te gaan.

Ik hoor de sirene van de ambulance, maar ik heb wel een reanimatieoproep gehad. Wat nu?

Wanneer je de mogelijkheid hebt, ga dan wel naar de reanimatie toe. Je kunt eerder dan de ambulance zijn, en iedere minuut telt. Jouw inzet kan dus cruciaal zijn. Daarnaast weet je niet zeker of deze ambulance wel voor dezelfde melding is opgeroepen. Misschien is de ambulance onderweg naar een andere situatie of het ziekenhuis met een patiënt. Mocht er al wel een ambulance zijn en er is nog geen tweede ambulance ter plaatse, dan kan jouw aanwezigheid erg welkom zijn. Wanneer blijkt dat het toch niet meer nodig is, dan zal de professionele hulpverlening dit dan aan je vertellen.

Hoe werkt de nieuwe alarmering via HartslagNu?

Je ontvangt standaard de melding via de SMS vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Als aanvulling kun je gealarmeerd worden via de HartslagNu app op basis van je GPS-locatie. Krijg je een reanimatiemelding? Reageer dan altijd op de oproep door deze te accepteren of af te wijzen. Zo kunnen we bij voldoende burgerhulpverleners de overige vrijwilligers een annuleringsbericht sturen.  Als je gealarmeerd wordt via de SMS, dan maakt het niet uit wat je reageert. Elk teken wordt gezien als acceptatie van de melding (bij afwijzing hoef je dus niet te reageren). Daarna kun je direct ter plaatse gaan om hulp te verlenen. Na de melding ontvang je altijd een vragenlijst ter evaluatie. We willen namelijk zoveel mogelijk informatie ontvangen over de melding, zodat we continu ons systeem kunnen verbeteren. Ook vinden we het belangrijk dat je eventueel met iemand kunt napraten als je de reanimatie als heftig hebt ervaren.

Hoe kan het dat burgerhulpverleners soms later dan de ambulance aankomen bij een reanimatie of AED-hulpverlening?

Soms is er bij een melding bij de alarmcentrale niet meteen duidelijk dat er sprake is van een hartstilstand. AED- en reanimatiealarmering gebeurt alleen als er een ambulance gestuurd wordt voor (assistentie) reanimatie.

Het kan zijn dat de melding tijdens de rit naar het incident, of bij het incident, omgezet wordt in een reanimatie. Dan wordt er een tweede ambulance voor assistentie reanimatie gestuurd. Op dat moment worden ook burgerhulpverleners opgeroepen om hulp te verlenen.

De eerste ambulance kan ondertussen al (bijna) bij het incident zijn, waardoor je misschien denkt dat je hulp niet meer nodig is. Soms is die hulp toch gewenst, ook al hoor de sirene al of zie de al een ambulance staan. Als de eerste ambulance gearriveerd is, kun je die ambulanceverpleegkundigen soms zeer van dienst zijn met hand- en spandiensten. Mocht je hulp niet nodig zijn, dan geven de aanwezige hulpverleners dit duidelijk aan.

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

Je kunt in de nieuwe HartslagNu app naar ‘AED’s in de buurt’. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

Wat moet je doen als je als burgerhulpverlener een melding krijgt van een reanimatie bij een ziekenhuis of zorginstelling?

Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat de patiënt alle nodige hulp al krijgt? Dan vragen we je om gelijk weer te vertrekken.

Algemeen

Wat is HartslagNu?

HartslagNu is een landelijk platform waar mensen geregistreerd staan, die kunnen en willen reanimeren wanneer dit nodig is. Deze mensen worden onze burgerhulpverleners genoemd. Bij een (mogelijke) reanimatie worden burgerhulpverleners opgeroepen om naar het slachtoffer te gaan en te gaan reanimeren totdat de professionele hulpverlener er is. De oproep om te gaan reanimeren vindt automatisch per sms of app plaats.

HartslagNu heeft als wens om in heel Nederland een 6-minutenzone te realiseren. Het platform is ontstaan vanuit een samenwerking met HartslagNu, HartveiligWonen, de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR en Ambulancezorg Nederland.

Krijg ik betaald?

Het verlenen van hulp bij een (mogelijke) reanimatie is vrijwillige burgerhulpverlening. Je ontvangt geen geldelijke vergoeding. Wel leert de ervaring dat betrokkenen, omstanders, familieleden, mensen die het overleefd hebben, en ook nabestaanden vaak heel erg dankbaar zijn voor jouw inzet.

Hoe schrijf ik mij weer uit?

Je kunt zowel in de app als in je profiel op Mijn HartslagNu jezelf uitschrijven.

Zijn er kosten aan verbonden?

Nee, er worden geen kosten berekend voor je inschrijving als burgerhulpverlener of voor het aanmelden van jouw AED.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Als je hier klikt, kom je er direct.

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering.

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

Je kunt in de nieuwe HartslagNu app naar ‘AED’s in de buurt’. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

HartslagNu app

Welke route ontvang ik via de app?

Dit hangt er vanaf met welk vervoersmiddel je gaat. Bij ieder vervoersmiddel kiest de app de snelstse weg.

Waarom herkent de app mijn locatie niet?

Bij deze melding betekent het dat de locatie voor meer dan 48 uur niet bepaald kon worden. Dit gebeurt wanneer je 48 uur of langer op dezelfde locatie bent. De app wil dan graag de locatie weer verversen. Dit kun je doen door de app te openen en naar “AED’s in de buurt” te gaan. De locatie wordt dan opnieuw bepaald. Ook geven we het advies om de app op de achtergrond te laten draaien, omdat anders jouw locatie niet meer bepaald kan worden.

Ik ontvang geen melding via de app (Android)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Zorg ervoor dat je de app op de achtergrond open hebt, zodat wij jou kunnen alarmeren. Als je gebruik maakt van een Samsung-toestel is het van belang dat je de app-optimalisatie uitzet, want deze sluit onze app volledig af. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Kan ik een testmelding doen voor de app?

Als je inlogt op Mijn HartslagNu en dan het volgende doet, kun je een testmelding doen:

- log in op Mijn HartslagNu
- ga naar app (op links in het menu)
- ga naar push notificatie instellingen (onder app)
- klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat
- klik op test push notification (groene button)
- je ontvangt een testbericht!

Zorg ervoor dat het geluid van je telefoon aanstaat, wij kunnen namelijk niet de telefooninstellingen overrulen van je apparaat.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Als je uitlogt uit de app, kom je op het inlogscherm. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvang je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten. 

Ik krijg de melding “Je locatie kan niet worden bepaald”

Om vrijwilligers te kunnen alarmeren, moet de app op de achtergrond open staan. Als je deze 'wegveegt', kunnen we jou niet alarmeren. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat je toestel zich 36 uur op dezelfde locatie bevindt. Als je de app opnieuw opent, wordt de locatie ververst en werkt de app gewoon weer. Voor de Samsung-gebruikers is het van belang dat de app-optimalisatie uitstaat, deze kun je uitzetten in de instellingen van het toestel. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de persoonlijke telefooninstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app HartslagNu prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek HartslagNu > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik krijg de melding dat er geen netwerkverbinding is

Om deze melding te verhelpen is het nodig dat je een een nieuw wachtwoord aanmaakt. Als je uitlogt uit de app, kom je op het inlogscherm. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvangt je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten.

Ik krijg de melding ‘Je hebt de HartslagNu app uitgeschakeld’ 

Om je locatie te kunnen bepalen is het van belang dat de app op de achtergrond actief blijf staan. Wanneer je de home button ingedrukt houdt en daar de app weghaalt, zullen we jouw locatie niet meer kunnen ophalen. Om deze reden kun je de melding ‘De app is niet meer actief op je achtergrond’ krijgen. Wanneer je de HartslagNu app opent, zal de locatie weer bepaalt worden en kun je de melding weer sluiten.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de meldingsstijl hebt staan op Meldingen (i.p.v. Stroken of Geen). Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toestel via:

- ga naar de (algemene) instellingen van je telefoon en klik op Berichtgeving
- scroll naar beneden en klik op de HartslagNu app
- zorg ervoor dat je bij meldingen ‘Blijvend’ selecteert
- veeg de HartslagNu app niet weg via de Home button! Zorg ervoor dat je app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden.

 Bekijk hier de afbeelding

Na een oproep

Hoe zit het met nazorg?

Mocht je na een reanimatie behoefte hebben om met iemand te praten, dan kunnen we ons dat zeker voorstellen. In de vragenlijst vragen we daarom altijd of je behoefte hebt aan nazorg. Meer informatie hierover vind je op onze pagina Nazorg.

Wat doe ik als professionals de reanimatie hebben overgenomen?

Het is dan niet nodig om langer op de plek te blijven. Om de professionals alle ruimte te geven, vragen wij je om te vertrekken.
Wanneer je nog even wilt praten of stoom wil afblazen, zijn er vaak in de buurt wel politieagenten of professionele hulpverleners waar je even mee kunt praten.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Zeker. Je kiest zelf of en wanneer je nazorg krijgt. Niet iedereen wil dit direct na een reanimatie, soms spelen gevoelens na een tijdje op. Na een reanimatie ontvang je sowieso een vragenlijst. Wij nemen contact met je op, wanneer uit je antwoorden blijkt dat dit nodig is. Het is ook mogelijk dat je zelf contact opneemt met je huisarts of slachtofferhulp. Merk je pas later op dat je graag nog nazorg wilt ontvangen, dan kun je alsnog contact met ons, je huisarts of slachtofferhulp contact opnemen.

Word ik op de hoogte gehouden van de toestand van het slachtoffer?

HartslagNu mag je helaas niet op de hoogte brengen van de toestand van het slachtoffer. Dit heeft te maken met de privacy van de patiënt.

Je kunt natuurlijk altijd een briefje door de brievenbus van het betreffende adres doen, waarop je aangeeft graag geïnformeerd te willen worden. Het is aan familie, overlevenden en/of nabestaanden zelf om te besluiten of zij daadwerkelijk informatie verstrekken aan je of niet.

Moet ik de vragenlijst na een melding invullen als ik niet ter plaatse ga?

We willen je graag vragen altijd de vragenlijst in te vullen, ook al ben je niet ter plaatse gegaan. We zijn benieuwd naar de redenen waarom een burgerhulpverlener niet ter plaatse gaat. Op deze manier kunnen we namelijk ons systeem blijven verbeteren. Daarnaast kun je in de vragenlijst aangeven of je nazorg wenst te krijgen, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Daarom geven we je de mogelijkheid om tot 48 uur na de melding de vragenlijst kan invullen. Daarna sluiten de vragenlijsten, zodat de support afdeling deze in behandeling kan nemen.

Samenvoeging HartslagNu en HartveiligWonen

Ik ben bij beide systemen aangemeld. Wat nu?

De inloggegevens die bekend zijn bij Stan (HartveiligWonen) worden gebruikt bij de samenvoeging van de systemen. Je gegevens die bekend zijn bij HartslagNu komen te vervallen. Met de samenvoeging wordt er automatisch gecontroleerd of er dubbele aanmeldingen zijn.

Kan ik meerdere tijdsvakken invullen voor één adres?

Je kunt bij het nieuwe HartslagNu systeem per adres één tijdsvak invullen. We adviseren je om de beschikbaarheid zoveel mogelijk aan te zetten, zodat je geen meldingen in je buurt mist. We hebben er uiteraard begrip voor als je niet in de gelegenheid bent om ter plaatse te gaan.

Blijft het nummer waar vanuit ik gealarmeerd wordt hetzelfde?

Iedereen wordt straks gealarmeerd vanaf het nummer 06-42500512. Burgerhulpverleners van HartslagNu worden dus gealarmeerd vanaf een nieuwe nummer. Je ontvangt informatie wanneer je deze verandering mag doorvoeren.

Tip: koppel er een afwijkende ringtone aan, die alleen voor deze alarmeringsmelding geldt. Bijvoorbeeld een luidere ringtoon.

Is het mogelijk om op meerdere adressen gealarmeerd te worden?

Ja, je kunt twee adressen invullen waar je op gealarmeerd wilt worden. Wil je gealarmeerd worden op meerdere adressen? Of op basis van je GPS-locatie? Download dan de app in de Apple App Store of Google Playstore. Met deze app word je als aanvulling op de SMS gealarmeerd door middel van je je GPS-locatie. Als er een reanimatiemelding in jouw directe omgeving is, krijg je op basis van je GPS-locatie de reanimatiemelding.

Ik heb geen smartphone. Kan ik nog gealarmeerd worden via sms?

Ja hoor. In je dashboard kun je aangeven hoe je gealarmeerd wilt worden: via sms, app of per telefoon (je wordt gebeld) + sms. Deze laatste alarmeringsmogelijkheid is een nieuwe toevoeging.

Ik ken ook Stan (HartveiligWonen). Is dat een soortgelijk systeem?

Voorheen bestonden er twee systemen in Nederland: HartslagNu en Stan. De krachten zijn inmiddels gebundeld en we zijn in participatie met de Hartstichting en het Rode Kruis verder gegaan onder de naam HartslagNu.
Voor de alarmering wordt de techniek van Stan gebruikt. Door de samenvoeging naar één systeem is de naam HartveiligWonen komen te vervallen, om verwarring te voorkomen.

Welke app moet ik downloaden?

De app die je moet downloaden heet HartslagNu (Nieuw). Je kunt hem hier downloaden:

Apple App Store
Google Playstore

Ik stond ingeschreven bij Stan (HartveiligWonen). Wat moet ik nu doen?

Omdat het systeem van Stan gebruikt wordt voor de alarmering, staan jouw gegevens al goed in het systeem en hoef jij enkel een nieuwe app te downloaden.

Apple App Store
Google Play Store

Wanneer is de samenvoeging gereed?

We hebben als doel om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen klaar te hebben. Je wordt via digitale nieuwsbrieven op de hoogte gehouden.

Ik stond al geregistreerd bij HartslagNu. Moet ik mij nu opnieuw aanmelden?

Nee. We zorgen ervoor dat jouw gegevens overgezet worden naar het nieuwe systeem. Zodra dit gebeurd is, ontvang jij automatisch een e-mail waarin we je vragen een aantal dingen te doen:

- je nieuwe HartslagNu-account activeren
- een nieuw wachtwoord aanmaken
- een nieuwe app downloaden
- houd de oude app nog even op je telefoon, totdat je bericht van ons hebt gehad dat je deze app kunt verwijderen

SMS-oproepen om te reanimeren ontvang je dan voortaan vanaf een ander nummer: 06-42500512

Training & Certificaten

Ik heb onlangs de herhalingstraining succesvol gevolgd. Toch krijg ik nu een melding dat mijn certificaat verloopt. Hoe kan dat?

Heb je in je account de datum van jouw laatste training bijgewerkt? Het systeem informeert namelijk automatisch wanneer de geldigheid van het certificaat verloopt. Dit is een handig signaal wanneer je nog een herhalingscursus moet volgen.

Het bijwerken van de datum van jouw laatste training moet je zelf doen. Dit doe je door in te loggen op Mijn HartslagNu en vervolgens naar 'mijn profiel' te gaan. Bij 'certificaat' kun je de gegevens wijzigingen, zodat de scholing weer geldig is.

Wordt mijn reanimatiecursus vergoed?

Een reanimatiecursus wordt door ons niet vergoed. Veel zorgverzekeraars verstrekken een vergoeding voor deze cursus. Een reanimatiecursus valt onder de preventieve zorg. Kijk eens op de website van je zorgverzekeraar, informeer eens bij je gemeente, de lokale EHBO-organisatie of afdeling Rode Kruis in jouw buurt.

Is het verplicht om het certificaatnummer in te vullen?

Nee. Het certificaatnummer wordt niet bij iedere cursus/opleiding verstrekt, dus daarom is het geen verplicht veld om in te vullen.