Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan eens bij de andere onderwerpen, of neem contact met ons op.
Om een AED aan te melden is het nodig om een beheerdersaccount aan te maken, zo kunnen we je informeren als de AED mogelijk is ingezet. Ga hiervoor naar MijnHartslagNu.nl.
Als je al een account hebt aangemaakt, kun je inloggen via MijnHartslagNu.nl om de AED rechtstreeks aan te melden. Ga daarvoor in het menu naar AED’s, Mijn AED’s en klik vervolgens op Nieuwe AED (groene button).
Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als beheerder van de AED. Dit houdt in dat je een SMS en e-mail ontvangt wanneer de AED is opgeroepen in de alarmering en de AED dus mogelijk is ingezet. Er wordt dan gevraagd of je de AED wil controleren en indien nodig weer gebruiksklaar wil maken.
Ja, je kunt ook een AED aanmelden die niet vrij toegankelijk is. Jij krijgt als AED-beheerder dan de oproep om jouw eigen AED mee te nemen. Andere burgerhulpverleners sturen wij niet naar jouw AED.
Om een AED aan te melden ga je naar je HartslagNu-account via mijnhartslagnu.nl. Of je maakt een nieuw account aan als je deze nog niet hebt. Ga in het menu naar AED’s > Mijn AED’s en klik op de groene button AED toevoegen.
Let op! Zet geen vinkje bij ‘Vrij toegankelijk?’.
Het meest praktisch is als de AED op een makkelijk bereikbare openbare plaats hangt waardoor hij voor iedereen toegankelijk is. Zo kan een burgerhulpverlener er het snelst bij. Lees de aandachtspunten voor aanmelden.
Heb jij een AED thuis of in je auto liggen? Dan kun je deze wel aanmelden, maar kunnen wij hem niet meenemen in de reguliere alarmering. Wij kunnen namelijk niet garanderen dat de AED ook daadwerkelijk beschikbaar is. Vink in je account ‘vrij toegankelijk’ in dit geval niet aan! Ben je zelf burgerhulpverlener en krijg je een oproep, dan kun je deze AED natuurlijk wel meenemen.
Het is wenselijk dat een AED 24 uur per dag beschikbaar is. Maar is dit niet mogelijk, omdat de AED bijvoorbeeld bij een bedrijf binnen hangt, dan kun je de AED wel aanmelden. Geef in je account (MijnHartslagNu.nl) bij Beschikbaarheid aan op welke tijden de AED beschikbaar is.
Wij vragen je een keer per maand te kijken of de AED en de kast nog goed werken. Ook vragen wij je om de kast schoon en netjes te houden. Wanneer we jouw AED voor een reanimatie oproepen, dan sturen wij je een bericht met de vraag om de AED te controleren of hij daadwerkelijk is ingezet. Is dit het geval? Zet hem dan zelf tijdelijk op non-actief en zorg ervoor dat hij weer ingezet kan worden. Vergeet niet daarna de AED weer op actief te zetten. Lees meer over AED-beheer.
De kans dat je aansprakelijk wordt gesteld voor de inzet van jouw AED is klein. Mocht er een onderzoek komen naar de inzetbaarheid/kwaliteit van jouw AED dan wordt er gekeken of je goed gehandeld hebt, of je grenzen of wetten niet hebt overschreden en of je niet nalatig bent geweest.
HartslagNu helpt je met het beheer van de AED. Zo sturen wij je een herinnering als de datum van de elektroden of batterij bijna verloopt, zodat je deze op tijd kunt vervangen. Daarnaast alarmeert HartslagNu bij een reanimatieoproep altijd meerdere AED’s. Het doel is om bij een calamiteit altijd een tweede (reserve) AED ter plaatse te krijgen. Mocht de ene AED niet werken, dan kan de andere het opvangen. Veel AED’s voeren overigens periodiek een zelftest uit waarbij eventuele problemen ook tijdig worden gesignaleerd. Voor een goed beheer van je AED is het wel belangrijk dat je zelf het liefst elke maand een fysieke controle uitvoert.
Alleen als je je scholingsgegevens en beschikbaarheid invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Doe je dit niet, dan ontvang je geen reanimatiemeldingen en ben je alleen AED-beheerder.
Ja, bij het registeren van een AED is het nodig om je aan te melden als AED-beheerder. Hiervoor zijn enkele persoonsgegevens van jou nodig. Wanneer we je AED mee-alarmeren, ontvang je van ons een bericht via SMS en email met daarin de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED indien nodig weer in orde maken.
Bij het aanmelden van een AED is het verplicht om een account bij HartslagNu aan te maken. Zo staat iedere AED in het systeem van HartslagNu gekoppeld aan een beheerdersaccount en kunnen wij de beheerder informeren als de AED mogelijk ingezet is geweest.
De geboortedatum is van belang, omdat een burgerhulpverlener/beheerder zich alleen kan registreren vanaf 18 jaar en ouder.
De gegevens van de AED aanpassen kan als volgt:
HartslagNu deelt geen gegevens met commerciële partijen en gebruikt de gegevens ook zelf nooit voor commerciële doeleinden.
Als jij jouw AED registreert kun je ervoor kiezen om deze ‘vrij toegankelijk’ te maken. De locatie wordt dan zichtbaar op een publiekelijk toegankelijk kaartje. Ook kan de AED worden opgehaald door een burgerhulpverlener bij een oproep.
Daarnaast zijn er AED’s die in een buitenkast hangen met pincode. Deze pincode delen wij met burgerhulpverleners op het moment dat er een oproep is. Iemand die geen burgerhulpverlener is weet de pincode niet en kan dus niet bij de AED. De pincode geeft de eigenaar een stukje meer zekerheid tegen diefstal.
Als jouw AED daadwerkelijk is ingezet bij een reanimatie, is het belangrijk om de elektroden en eventueel ook de batterijen te vervangen. De kosten van onderdelen n.a.v. een AED-inzet kun je declareren bij de RAV (Regionale Ambulancevoorziening). Dat is vanaf 1 januari 2018 wettelijk geregeld. Lees hier meer over.
Bij de alarmering kijken we welke AED het dichtst bij het slachtoffer hangt en niet bij de burgerhulpverlener. Het kan dus gebeuren dat je een AED moet halen die verder van jou hangt, maar wel dichter bij het slachtoffer is. Ook alarmeren we meer dan één AED (maximaal 3), een deel van de burgerhulpverleners ontvangt de oproep om direct naar de locatie te gaan en de andere burgerhulpverleners (maximaal 3 groepen) ontvangen de oproep om eerst een AED op te halen en deze vervolgens naar de locatie te brengen. Het kan dus zo zijn dat een andere burgerhulpverlener de AED die het dichtst bij jou hangt al heeft opgehaald.
In de HartslagNu app en op MijnHartslagNu.nl vind je de AED’s bij jou in de buurt. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving en je thuis- en werkadres. Als je in de app op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Het is slim om alvast te kijken waar de AED’s bij jou in de buurt hangen. Dit scheelt tijd wanneer jij bij een reanimatieoproep een AED moet meenemen en zo ben je wellicht beter voorbereid op een melding bij jou in de buurt.
Idealiter zou er binnen elke straal van 500 meter een AED beschikbaar moeten zijn. Zo kan er binnen zes minuten een AED bij een slachtoffer zijn. Hierbij is het wel belangrijk dat je rekening houdt met fiets- en looproutes. Wanneer iemand bijvoorbeeld eerst om een grote vijver heen moet lopen of een hele drukke weg moet passeren, dan is daar meer tijd voor nodig, ook al hangt de AED binnen een straal van 500 meter.
De AED-database van HartslagNu is niet openbaar omdat veel mensen hun AED alleen willen aanmelden voor het verlenen van noodhulp. Zij willen niet dat hun gegevens voor andere (commerciële) doeleinden worden gebruikt. Daarom geven wij zeer selectief informatie over de locatie van AED’s en gebruiken dit uitsluitend voor inzet bij reanimatieoproepen.
Als burgerhulpverlener kun je wel zien waar in jouw buurt de AED’s zijn. Dit kan via je HartslagNu-account.
Staat jouw vraag er niet tussen? Kijk dan eens bij de andere onderwerpen, of neem contact met ons op.
HartslagNu alarmeert je met telefoonnummer +31 642500512
Kun jij makkelijk vinden wat je zoekt?