Versie 1.7
Fijn dat je je wilt registreren bij HartslagNu als burgerhulpverlener of AED-beheerder! Om het oproepsysteem HartslagNu goed te laten functioneren maken we een aantal afspraken met jou over je aanmelding, registratie, alarmering, jouw inzet en wat HartslagNu voor jou doet. Dit zijn de algemene voorwaarden daarbij.
Toepassing
Onze voorwaarden zijn van toepassing als je je registreert bij HartslagNu en/of deelneemt aan HartslagSamen. We informeren je hier graag zo goed mogelijk over. Zo weet je namelijk precies wat wij van jou verwachten, maar ook wat jij van ons kunt verwachten.
Artikel 1. Waarom registreer je je bij HartslagNu?
- Je registreert jezelf als burgerhulpverlener of AED-beheerder als jij hulp wilt verlenen aan iemand in jouw omgeving die een hartstilstand heeft, en/of als je een AED beschikbaar wilt stellen.
- Je maakt daartoe één account aan, waarbij je jouw eigen persoonlijke gegevens verstrekt met de bedoeling om op jouw toestel een oproep te kunnen ontvangen of zelf een AED te beheren.
- Nadat je aanmelding is gecontroleerd, goedgekeurd en geactiveerd door het HartslagNu-team ben je geregistreerd en kan je AED worden mee-gealarmeerd, of je kan een oproep ontvangen als iemand 112 heeft gebeld en de meldkamer vermoedt dat het om een hartstilstand gaat.
Artikel 2. Ik registreer mij bij HartslagNu, wat betekent dat?
- Als je je registreert bij HartslagNu, accepteer je de privacyverklaring en houd je je aan de HartslagNu-afspraken.
- Jouw HartslagNu-account is persoonlijk, enkel bestemd voor eigen gebruik en niet overdraagbaar aan anderen.
- Het is niet toegestaan om meerdere accounts voor jouzelf dan wel namens derden aan te maken, of telefoonnummers van derden toe te voegen aan jouw eigen account.
- Jouw eigen telefoonnummer mag niet vaker dan één keer voorkomen in de database van HartslagNu (ook niet door toevoeging aan een ander account).
- We waarderen het als jij jezelf een trotse burgerhulpverlener of AED-beheerder van HartslagNu noemt bij vrienden en familie. Je mag alleen niet iets zeggen of publiceren namens HartslagNu, of het HartslagNu-logo gebruiken. Het intellectuele eigendom en het gebruiksrecht van het merk HartslagNu zijn en blijven namelijk van Stichting HartslagNu.
- Als je oproepen wilt ontvangen om te reanimeren of de AED naar een reanimatieadres te brengen, verwachten we van jou dat je een geldige reanimatie- en AED-opleiding hebt gevolgd, volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad. Met de volgende opleidingen kun je je direct aanmelden en bijscholen, waarbij een volledige cursus twee jaar geldig is en een herhalingstraining één jaar:
- Bedrijfshulpverlening (BHV) certificaat;
- Reanimatie en AED-certificaat;
- Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO) certificaat;
- Levens Reddend Handelen (LRH).
- Ben je professional (arts of verpleegkundige), dan mag je de vervaldatum van je scholing vijf jaar vooruit zetten.
- We verwachten dat jij jouw kennis en vaardigheden op peil houdt door regelmatig een herhalingstraining te volgen volgens de richtlijnen van de NRR en dit in jouw profiel bij te werken.
- Als je bij een melding een AED hebt meegenomen naar het reanimatieadres, breng je deze na afloop weer terug. De AED-beheerder kan dan een controle doen en onderhoud uitvoeren als de AED voor reanimatie is gebruikt.
- HartslagNu verwacht dat je de informatie leest, die we je via onze website en nieuwsbrief geven. Dit is belangrijk om je te ondersteunen, zodat je jouw rol als burgerhulpverlener of AED-beheerder goed kunt vervullen.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van je HartslagNu-account.
- Als je bent opgeroepen en ingezet, kun je altijd deelnemen aan HartslagSamen. Via dit platform kun je, als je daar behoefte aan hebt, in contact komen met andere betrokkenen van een reanimatiemelding. Houd er rekening mee dat je alleen in contact komt met andere betrokkenen als zij dat ook willen.
Artikel 3. Ik meld mijn AED aan bij HartslagNu, wat betekent dat?
- Als je jouw AED aanmeldt bij HartslagNu, verwachten we dat je de AED onderhoudt, netjes registreert en de gegevens in jouw AED-profiel bijwerkt indien nodig. Denk hierbij aan de houdbaarheid van de elektroden en accu en de tijden waarop de AED beschikbaar is. Zo voorkomen we dat een AED bij een inzet niet werkt, niet bereikbaar is of dat de AED onnodig uit HartslagNu wordt verwijderd.
- HartslagNu is blij met het aanmelden van AED’s. HartslagNu kan echter besluiten om AED’s niet in het systeem op te nemen. Als dat voor jouw AED geldt ontvang je daarvan uiteraard bericht.
- Aan de aanmelding van jouw AED(’s) kun je geen rechten ontlenen, ook niet als je deze AED(’s) namens anderen beheert. HartslagNu is op geen enkele wijze verplicht om rekening te houden met zakelijke afspraken die een AED-eigenaar of AED-beheerder mogelijk met derden heeft. Het is ook aan HartslagNu om te bepalen of een AED in het oproepsysteem geaccepteerd wordt en/of blijft. Als je een AED of AED’s aanmeldt, dan betekent het dat je hiermee instemt. Indien HartslagNu besluit om jouw AED(’s) uit het systeem te halen, dan ontvang je daarvan uiteraard bericht.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor het inzetbaar houden van de AED(’s) die je hebt aangemeld en het actueel houden van de gegevens in je HartslagNu-account.
- Als jouw AED bij een reanimatie is gealarmeerd, controleer je of deze daadwerkelijk is gebruikt en nog inzetbaar is.
- Als jouw AED niet (meer) inzetbaar is, pas je de status aan naar ‘inactief’ en voer je het onderhoud uit dat nodig is. Vervolgens pas je de status van jouw AED aan naar ‘actief’, zodat de AED kan worden opgeroepen bij een reanimatiemelding.
- Aanmelding van je AED(‘s) bij HartslagNu berust op jouw eigen vrijwillige keuze. Als je niet meer goed kunt zorgen voor de AED die je hebt aangemeld of als je het niet eens bent met de manier waarop jouw AED wordt ingezet, dan mag je deze altijd verwijderen uit het systeem.
- Als jij jouw AED registreert kun je ervoor kiezen om deze ‘vrij toegankelijk’ te maken. De locatie wordt dan zichtbaar op een publiekelijk toegankelijk kaartje. Ook kan de AED worden opgehaald door een burgerhulpverlener bij een oproep.
Artikel 4. Jouw bijdrage is jouw verantwoordelijkheid
- Je beoordeelt zelf of je in staat bent om te reageren op een oproep, hulp te verlenen, een AED te beheren en/of deel te nemen aan nazorg van HartslagSamen. HartslagNu erkent geen enkele aansprakelijkheid / verantwoordelijkheid voor deze beoordeling.
- Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je scholing actueel blijft en dat je de AED die je hebt aangemeld goed onderhoudt, zodat deze inzetbaar is als het erop aan komt.
- Wil of kun je even geen hulp verlenen, dan hoef je niet te reageren op de oproep en ga je niet naar het reanimatieadres.
- Reageer uiteraard nooit als je onder invloed bent van verdovende middelen, middelen die het reactievermogen (kunnen) beïnvloeden, als jouw psychische gesteldheid dit niet toelaat of bij andere omstandigheden met eenzelfde beperkende uitwerking.
- Als je wel reageert op een oproep, verwachten wij van jou dat je je best doet om het slachtoffer eerste hulp te verlenen, zolang je zelf geen gevaar loopt.
- Hinder de professionele hulpdiensten niet bij het uitvoeren van hun taak op het reanimatieadres.
- Houd je altijd aan de geldende wet- en regelgeving en zeker ook aan de verkeersregels: die moet je altijd opvolgen en naleven!
- Wees zorgzaam en voorzichtig, zoals andere mensen met de ons vertrouwde normen en waarden dat ‘normaal gesproken’ in dezelfde situatie ook zouden doen.
- Ga extra voorzichtig om met privacygevoelige informatie over het slachtoffer, familie of andere betrokkenen die je mogelijk hoort of ziet tijdens je inzet. Dit geldt ook voor het contact (via HartslagSamen) met betrokkenen van een reanimatie.
- Ga niet met de auto, als dat niet hoeft, dus bij een melding binnen 750 meter afstand van jou. Te voet of per fiets is dan altijd de meest veilige en snelle manier van verplaatsen.
- In landelijk gebied kan het nodig zijn om de auto te gebruiken, omdat je anders niet binnen zes minuten bij het reanimatieadres kunt zijn. Houd je wel altijd aan de verkeersregels en breng jezelf of anderen niet in gevaarlijke situaties.
- HartslagNu kan jouw inschrijving beëindigen als dat nodig wordt geacht. Bijvoorbeeld wanneer je je niet houdt aan de algemene voorwaarden, je misdraagt tijdens jouw inzet en/of bij het contact (via HartslagSamen) met betrokkenen van een reanimatiemelding.
Artikel 5. Gegevens die je verstrekt bij jouw registratie
- We verwachten van jou dat je naar waarheid informatie verstrekt over jouw scholing, leeftijd en eventuele AED. Dat geldt ook als je deelneemt aan HartslagSamen.
- HartslagNu heeft afspraken met regionale ambulancevervoerders en meldkamers over het alarmeren van inzetbare burgerhulpverleners en AED’s. Daarom is het erg belangrijk dat je de gegevens bij jouw registratie zorgvuldig en naar waarheid invult.
- De persoonsgegevens die we van je vragen bij je registratie, behandelen we zo zorgvuldig mogelijk, conform de (Europese) wetgeving. Meer informatie hierover vind je in onze privacyverklaring.
- De inloggegevens die jij verkrijgt bij registratie zijn persoonsgebonden. Het is belangrijk dat je ze zorgvuldig bewaart en niet deelt met of overdraagt aan anderen.
- HartslagNu draagt de gegevens van burgerhulpverleners niet over aan derden zonder uitdrukkelijke toestemming van jou, anders dan wanneer dit nodig is om de activiteiten uit te voeren waarvoor de gegevens verzameld zijn. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
- In een aantal gemeenten werkt HartslagNu samen met lokale partnerorganisaties. Dit zijn lokale AED-stichtingen of EHBO-verenigingen, zonder commercieel oogmerk. Partnerorganisaties ondertekenen een partnerovereenkomst.
- Als partnerorganisaties zich houden aan de privacywetgeving (AVG) kunnen zij een verwerkersovereenkomst ondertekenen. Zij mogen jouw registratie dan lokaal beheren, maar alléén om burgerhulpverlening bij reanimaties lokaal te ondersteunen.
Artikel 6. Wat jij van HartslagNu mag verwachten
- HartslagNu werkt elke dag aan een goede, veilige techniek en support om reanimatie-alarmeringen uit te voeren en jouw inzet als burgerhulpverlener en/of AED-beheerder optimaal te faciliteren.
- HartslagNu wil enkel hulpverleners inzetten als dit verantwoord is. Je wordt dus gealarmeerd en ingezet voor situaties die voor zover mogelijk zijn beoordeeld als veilig.
- De alarmeringsstraal, het aantal burgerhulpverleners en AED’s stemmen we af op de omgeving van het slachtoffer. Zo optimaliseren we de kansen van het slachtoffer met een snelle start van de reanimatie.
- We alarmeren je enkel als je op basis van je adresgegevens of gps-locatie als je verblijft in de directe omgeving van het slachtoffer en beschikbaar bent.
- We alarmeren je niet als jouw profiel-status op ‘Niet storen’ staat.
- HartslagNu kan om redenen (tijdelijk) besluiten jouw AED niet te alarmeren, bijvoorbeeld als de status van jouw AED op ‘Inactief’ staat.
- Als voldoende burgerhulpverleners bevestigen dat zij naar een AED en/of het slachtoffer gaan, zullen wij degenen die later nog reageren een annuleringsbericht sturen.
- HartslagNu roept alleen burgerhulpverleners en AED’s op die daadwerkelijk inzetbaar zijn. Als gegevens in jouw account niet up-to-date zijn, sturen we geen oproep.
- We waarschuwen jou driemaal als de data in jouw registratie verlopen: drie maanden van te voren, een maand van tevoren en op de vervaldag zelf. Onderneem je geen actie, dan kunnen we besluiten om jouw account en/of AED uit het systeem te verwijderen.
- Deelname aan HartslagNu en HartslagSamen is voor jou gratis. We vergoeden echter geen onkosten, reiskosten of enige andere door jou gemaakte kosten.
- HartslagNu is er voor jou als je behoefte hebt aan nazorg en support. We beschouwen nazorg voor jou als onze medeverantwoordelijkheid.
- Na jouw alarmering sturen we je direct een vragenlijst, die 72 uur beschikbaar is. Vul deze zo snel mogelijk in, zodat we weten hoe het met jou gaat. Als je behoefte hebt aan nazorg, proberen we je binnen 24 uur te bellen.
- Je kunt na jouw inzet direct meedoen aan HartslagSamen, om in contact te komen met andere betrokkenen. Dit kan helpen om gebeurtenissen te verwerken.
- Als we jouw AED hebben gealarmeerd, verneem je dat via sms en email. Je kunt de AED dan controleren en als dat nodig is op status ‘inactief’ zetten, totdat eventueel onderhoud klaar is.
- Als jouw AED (nog) niet is teruggebracht na een inzet, of als de AED moet worden uitgelezen door afdeling cardiologie van het ziekenhuis, brengen we jou in contact met de burgerhulpverlener en/of het ziekenhuis.
Artikel 7. Verzekering en aansprakelijkheid
- Tijdens jouw inzet als burgerhulpverlener ben je verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid als er door jou schade ontstaat op het reanimatieadres, tenzij je onrechtmatig handelt of de afspraken in deze algemene voorwaarden niet naleeft.
- Nederlandse gemeenten hebben hiertoe een collectieve vrijwilligersverzekering met een (beperkte) ongevallendekking, waar ook incidenteel vrijwilligerswerk onder valt, zoals jouw inzet als burgerhulpverlener. Deze verzekering kan onder voorwaarden dekking bieden voor eventuele schade.
- Als jij schade veroorzaakt aan derden, of zelf oploopt als gevolg van jouw inzet, die niet wordt gedekt door de vrijwilligersverzekering van jouw gemeente, zullen we je waar mogelijk helpen met advies over aansprakelijkheid en stappen die je kunt nemen.
- HartslagNu is verzekerd tegen aansprakelijkheidsstelling voor haar handelen door derden. De aansprakelijkheid van HartslagNu is altijd beperkt tot het bedrag dat HartslagNu van haar verzekeraar in het desbetreffende voorval krijgt uitgekeerd, plus het eigen risico van HartslagNu.
- HartslagNu is verantwoordelijk voor een goede, veilige werking van het systeem en beheer van de database. We voorkomen het natuurlijk liever, maar mocht er schade ontstaan doordat een partnerorganisatie zich niet houdt aan de overeenkomst, dan blijft HartslagNu verantwoordelijk. De aansprakelijkheid van HartslagNu is dan wel beperkt tot het bedrag dat we op grond van de overeenkomst hebben kunnen verhalen op de partnerorganisatie.
Artikel 8. Uitschrijven kan altijd, op elk moment
- HartslagNu is een systeem met vrijwillige deelname en je hebt altijd het recht om jezelf en/of je AED uit te schrijven als jij dat wil.
- Om je uit te schrijven log je eerst in bij je eigen account. Klik op ‘Bewerken profiel’ en vervolgens op ‘Account verwijderen’.
- Als je je uitschrijft, wordt jouw account volledig verwijderd. Dat geldt ook voor alle data en de geschiedenis die rechtstreeks onderdeel uitmaken van jouw registratie.
- Let op: de chatsessies die je hebt gehad via HartslagSamen blijven nog wel zichtbaar voor de persoon/personen waarmee jij hebt gechat, tenzij de contactpersoon zijn account of de chat ook verwijdert.
Vragen en opmerkingen?
Wil je meer informatie of heb je vragen over HartslagNu, jouw rol als burgerhulpverlener of het aanmelden van een AED? Kijk eens bij onze veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan gerust contact met ons op via info@hartslagnu.nl. We helpen je graag verder. Je kunt ook bellen met 088 002 7000.
Tot slot
- Nu ben je op de hoogte van de afspraken. Je vindt ze in elk geval altijd terug op onze website. Wij adviseren je om ze regelmatig na te lezen, zodat je goed op de hoogte bent van wat wij van jou verwachten en jij van ons kunt verwachten.
- Soms wijzigen we iets, omdat we denken dat we het duidelijker of makkelijker kunnen uitleggen aan jou als burgerhulpverlener.
- Natuurlijk is het Nederlands recht van toepassing op jouw registratie, bijbehorende afspraken en deze algemene voorwaarden.
Als je ontevreden bent over wat wij voor jou als burgerhulpverlener of AED-beheerder doen, horen we dat graag direct, zodat we het samen kunnen oplossen.