Veelgestelde vragen

Misschien heb je nog vragen die je vooralsnog niet beantwoord hebt gekregen. Kijk eens of je vraag en het antwoord onder de veelgestelde vragen staat. Wanneer dit niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

De samenvoeging

Ik ben burgerhulpverlener bij beide systemen

Ik ben bij beide systemen aangemeld, wat nu?

De inloggegevens die je bij HartveiligWonen hebt aangemaakt blijven geldig en zijn leidend bij de samenvoeging van beide systemen. Jouw e-mailadres bij HartveiligWonen is dus nog steeds je gebruikersnaam. De inloggegevens die je gebruikt bij HartslagNu komen daarmee te vervallen en worden na de samenvoeging verwijderd worden.

Ik ben burgerhulpverlener bij HartslagNu

Ik heb geen smartphone. Kan ik nog gealarmeerd worden via sms?

Ja hoor. Je ontvangt meldingen dan via de sms, via telefoonnummer: 06-42500512.

Hoe werkt de alarmering via HartslagNu?

Je ontvangt standaard de melding via de SMS vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Als aanvulling kun je gealarmeerd worden via de HartslagNu app op basis van je GPS-locatie. Krijg je een reanimatiemelding? Reageer dan altijd op de oproep door deze te accepteren of af te wijzen. Zo kunnen we bij voldoende burgerhulpverleners de overige vrijwilligers een annuleringsbericht sturen.  Als je gealarmeerd wordt via de SMS, dan maakt het niet uit wat je reageert. Elk teken wordt gezien als acceptatie van de melding (bij afwijzing hoef je dus niet te reageren). Daarna kun je direct ter plaatse gaan om hulp te verlenen. Na de melding ontvang je altijd een vragenlijst ter evaluatie. We willen namelijk zoveel mogelijk informatie ontvangen over de melding, zodat we continu ons systeem kunnen verbeteren. Ook vinden we het belangrijk dat je eventueel met iemand kunt napraten als je de reanimatie als heftig hebt ervaren.

Ontvang ik de meldingen straks vanaf een ander telefoonnummer als ik per sms gealarmeerd wordt?

Je wordt straks vanuit het nieuwe systeem als burgerhulpverleners allemaal gealarmeerd vanaf het telefoonnummer van HartveiligWonen, de alarmeringsberichten worden verzonden vanaf nummer 06-42500512. Veel mobiele telefoons hebben de optie om elk contact een eigen ringtone te geven. Zo kun je voor alarmeringsberichten een luidere ringtone kiezen, zodat je een oproep nooit meer mist.

Moet ik de vragenlijst na een melding invullen als ik niet ter plaatse ga?

We willen je vragen altijd de vragenlijst in te vullen, ook al ben je niet ter plaatse gegaan. We zijn benieuwd naar de redenen waarom een burgerhulpverlener niet ter plaatse gaat. Op deze manier kunnen we namelijk ons systeem blijven verbeteren. Daarnaast kun je in de vragenlijst aangeven of je nazorg wenst te krijgen, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Daarom geven we je de mogelijkheid om tot 48 uur na de melding de vragenlijst kan invullen. Daarna sluiten de vragenlijsten, zodat de support afdeling deze in behandeling kan nemen.

Ik heb een geregistreerde AED, moet ik mijn AED opnieuw aanmelden?

Nee, dat is niet nodig. Alle gegevens over de AED’s in de systemen van HartslagNu en HartveiligWonen worden samengevoegd voor alarmering via hetzelfde systeem. Je hoeft de AED dus ook niet opnieuw aan te melden. Je ontvangt van ons een e-mail met een activatielink om je nieuwe account te activeren. Zo worden de AED's in het nieuwe systeem ook meegealarmeerd bij een reanimatiemelding.

Naast het activeren van je account vragen we je om de volgende te doen:
- Log in op Mijn HartslagNu, via https://mijnhartslagnu.nl
- Controleer je account. Zijn de AED’s goed overgekomen? Ga daarvoor naar ‘Mijn AED’s’. Als hier geen AED bekend is, vragen we je deze zelf opnieuw aan te melden. De support afdeling controleert je aanmelding vervolgens.

AED Aanmelden

Alarmeert de melding door niet-storen heen?

We kunnen helaas jouw persoonlijke telefooninstellingen, zoals volume, niet overrulen. Daarom vragen we je om het telefoonnummer, waar de meldingen vanaf gestuurd worden, op te slaan met een afwijkende ringtone: 06-42500512. Voor de nieuwe HartslagNu app adviseren we ook om het geluid aan te zetten, zodat de melding goed door komt. Bij sommige Android toestellen kun je in de instellingen van de telefoon bij ‘applicatiebeheer’ de app prioriteit geven. 

Per wanneer is de samenvoeging gereed?

Momenteel zijn we druk bezig om de samenvoeging te realiseren. Heb je een e-mail gehad en je account geactiveerd? Houd dan nog wel je account bij het oude HartslagNu actief. De meldkamer van jouw regio moet namelijk ook over zijn op de nieuwe techniek. Zodra jouw oude account niet meer gebruikt wordt, informeren we jou hierover. Vanaf dan kun je de oude app ook verwijderen als je die gebruikte.

Moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED vragen we je om je aan te melden als AED-beheerder. Hiervoor hebben we enkele persoonsgegevens van jou nodig. Wanneer je AED mee gealarmeerd is sturen we je namelijk een SMS en e-mail met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Verandert er straks iets in de alarmering?

Nee! Je wordt bij dezelfde situaties gealarmeerd zoals je gewend bent. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad.

Word ik als AED-beheerder ook opgeroepen voor reanimatiemeldingen?

Alleen wanneer je je scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. We zien je rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat we de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruiken. 

Ik ben burgerhulpverlener bij HartveiligWonen

Kan ik straks met dezelfde inloggegevens inloggen?

Als je momenteel bij HartveiligWonen ingeschreven staat, kun je straks met dezelfde inloggegevens inloggen. Wel maak je gebruik van een nieuw dashboard: Mijn HartslagNu. Maak je gebruik van de app? Download dan een nieuwe app:

Apple App Store
Google Play Store

Welke actie moet ik als vrijwilliger van HartveiligWonen ondernemen?

Als je vrijwilliger bent bij HartveiligWonen zijn jouw gegevens al bekend in de juiste database. Ook is het dashboard dat je gewend bent, gelijk op een andere kleur en andere naam na. Je kunt vanaf nu inloggen via de volgende link: https://mijnhartslagnu.nl. Om in te loggen, gebruik je de bekende inloggegevens van HartveiligWonen. Verder verandert er voor jou niets. Je blijft standaard gealarmeerd worden via de SMS, via hetzelfde telefoonnummer: 06-42500512.

Voor app-gebruikers is er een nieuwe app, genaamd HartslagNu Nieuw:

Apple App Store
Google Play Store

Ik heb een geregistreerde AED, moet ik mijn AED opnieuw aanmelden?

Nee, dat is niet nodig. Jouw gegevens waren al bekend bij het alarmeringssysteem. Het dashboard dat je gewend bent, heeft een andere kleur en naam gekregen. Je kunt vanaf nu inloggen via de volgende link: https://mijnhartslagnu.nl. Om in te loggen, gebruik je de bekende inloggegevens van HartveiligWonen.

Verder verandert er voor jou niets, omdat je al in de database van het systeem bekend bent. De SMSjes naar aanleiding van een AED-inzet ontvang je nog steeds vanaf hetzelfde telefoonnummer: 06-42500512.

Heb je een onderhoudscontract op je AED en/of buitenkast bij HartveiligWonen, dan blijft dit contract natuurlijk bestaan en kun je na een inzet nog steeds contact opnemen met de afdeling support. Dit is de afdeling support van Stan.

Hoe stel ik de app goed in?

- Vul je profiel volledig in
- Zet de GPS-functie van je telefoon aan
- Laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen
- Even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Hoe werkt de alarmering via HartslagNu?

Je ontvangt standaard de melding via de SMS vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Als aanvulling kun je gealarmeerd worden via de HartslagNu app op basis van je GPS-locatie. Krijg je een reanimatiemelding? Reageer dan altijd op de oproep door deze te accepteren of af te wijzen. Zo kunnen we bij voldoende burgerhulpverleners de overige vrijwilligers een annuleringsbericht sturen.  Als je gealarmeerd wordt via de SMS, dan maakt het niet uit wat je reageert. Elk teken wordt gezien als acceptatie van de melding (bij afwijzing hoef je dus niet te reageren). Daarna kun je direct ter plaatse gaan om hulp te verlenen. Na de melding ontvang je altijd een vragenlijst ter evaluatie. We willen namelijk zoveel mogelijk informatie ontvangen over de melding, zodat we continu ons systeem kunnen verbeteren. Ook vinden we het belangrijk dat je eventueel met iemand kunt napraten als je de reanimatie als heftig hebt ervaren.

Alarmeert de melding door niet-storen heen?

We kunnen helaas jouw persoonlijke telefooninstellingen, zoals volume, niet overrulen. Daarom vragen we je om het telefoonnummer, waar de meldingen vanaf gestuurd worden, op te slaan met een afwijkende ringtone: 06-42500512. Voor de nieuwe HartslagNu app adviseren we ook om het geluid aan te zetten, zodat de melding goed door komt. Bij sommige Android toestellen kun je in de instellingen van de telefoon bij ‘applicatiebeheer’ de app prioriteit geven. 

Ik sta ingeschreven bij HartveiligWonen. Wat moet ik nu doen?

Omdat het systeem van HartveiligWonen gebruikt wordt voor de alarmering, staan jouw gegevens al goed in het systeem. Ben je app-gebruiker? Download dan de nieuwe app:

Apple App Store
Google Play Store

Ontvang ik de meldingen straks vanaf een ander telefoonnummer als ik per sms gealarmeerd wordt?

Je wordt straks vanuit het nieuwe systeem als burgerhulpverleners allemaal gealarmeerd vanaf het telefoonnummer van HartveiligWonen, de alarmeringsberichten worden verzonden vanaf nummer 06-42500512. Veel mobiele telefoons hebben de optie om elk contact een eigen ringtone te geven. Zo kun je voor alarmeringsberichten een luidere ringtone kiezen, zodat je een oproep nooit meer mist.

Over de samenvoeging

Waarom wordt de techniek van HartveiligWonen gebruikt?

HartslagNu en HartveiligWonen hebben beide alarmeringssystemen uitgebreid bekeken. De sterke punten van beide systemen worden samengevoegd. Voor de techniek is het systeem van HartveiligWonen het meest geavanceerd. Straks verloopt de alarmering in heel Nederland op deze manier. De naam HartveiligWonen verdwijnt hiermee wel. HartveiligWonen gaat verder onder de naam Stan.

Wanneer is de samenvoeging gereed?

We hebben als doel om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen klaar te hebben. Je wordt via digitale nieuwsbrieven op de hoogte gehouden.

Ik heb contractuele afspraken met HartslagNu en HartveiligWonen. Welke actie moet ik ondernemen?

Gemeenten, veiligheidsregio’s en lokale AED-stichtingen houden voorlopig de contractuele verplichtingen met de huidige aanbieders; HartveiligWonen en HartslagNu. Onze partners worden over de voortgang van de samenvoeging op de hoogte gehouden en wat deze samenvoeging betekent. Ons doel is om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen te hebben afgerond en onder één systeem verder te gaan.

Hoe worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van alle veranderingen?

Alle burgerhulpverleners, AED-beheerders en andere betrokkenen worden de komende maanden actief geïnformeerd. In eerste instantie gebeurd dit vanuit de eigen organisaties (HartslagNu en HartveiligWonen). Vervolgens komt er een moment dat er vanuit de nieuwe stichting wordt gecommuniceerd. De communicatiekanalen die nu door de betrokken organisaties worden gebruikt, worden de komende tijd ook ingezet. Hierbij krijgen wij steun van onze partners Rode Kruis en de Hartstichting.

Ik heb geen smartphone. Kan ik nog gealarmeerd worden via sms?

Ja hoor. Je ontvangt meldingen dan via de sms, via telefoonnummer: 06-42500512.

Ik ken ook Stan. Is dat een soortgelijk systeem?

Voorheen bestonden er twee systemen in Nederland: HartslagNu en HartveiligWonen. De krachten zijn inmiddels gebundeld en we zijn in participatie met de Hartstichting en het Rode Kruis verder gegaan onder de naam HartslagNu. Voor de alarmering wordt de techniek van HartveiligWonen gebruikt. Door de samenvoeging naar één systeem is de naam HartveiligWonen komen te vervallen, om verwarring te voorkomen. HartveiligWonen is daardoor Stan geworden, omdat zij ook buiten reanimaties burgerhulpverleners alarmeren.

Waarom gaan we naar één alarmeringssysteem voor reanimatie en AED-hulpverlening?

Omdat het de hulpverlening ten goede komt en de inzetmogelijkheden van burgerhulpverleners vergroot. Door de samenwerking tussen de twee belangrijkste burgerhulpverleningsplatformen in Nederland is het mogelijk om reanimatie- en AED-burgerhulpverlening centraal te borgen, uniform te organiseren en duurzaam te verankeren in de Nederlandse samenleving. Hierdoor kunnen de overlevingskansen van alle slachtoffers van een circulatiestilstand in heel Nederland worden geoptimaliseerd.

Waarom wordt de naam na de samenvoeging HartslagNu?

HartslagNu is de grootste van de twee organisaties die de burgerhulpverlening faciliteren. Ze werkt in 17 van de 25 ambulanceregio’s en is daarmee landelijk de bekendste naam. HartveiligWonen werkt in de overige acht. Er is overigens voor gekozen om straks de techniek van HartveiligWonen in het hele land te gaan gebruiken, omdat die momenteel het meest geavanceerd is.

Ontvang ik de meldingen straks vanaf een ander telefoonnummer als ik per sms gealarmeerd wordt?

Je wordt straks vanuit het nieuwe systeem als burgerhulpverleners allemaal gealarmeerd vanaf het telefoonnummer van HartveiligWonen, de alarmeringsberichten worden verzonden vanaf nummer 06-42500512. Veel mobiele telefoons hebben de optie om elk contact een eigen ringtone te geven. Zo kun je voor alarmeringsberichten een luidere ringtone kiezen, zodat je een oproep nooit meer mist.

Verandert er straks iets in de alarmering?

Nee! Je wordt bij dezelfde situaties gealarmeerd zoals je gewend bent. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad.