Ik ben burgerhulpverlener, en nu?

Jij wilt hulp bieden bij een hartstilstand bij jou in de buurt. Hiermee kun jij levens helpen redden!

Op deze pagina lees je een aantal belangrijke aandachtspunten en praktische tips om rekening mee te houden wanneer jij je hebt aangemeld als burgerhulpverlener bij HartslagNu.

Bekijk ook onze animatie.

1. Stel je beschikbaarheid in

Wist je al dat je via Mijn Hartslagnu of in de HartslagNu app zelf je beschikbaarheid kunt instellen? Ga daarvoor naar ‘Mijn profiel’ en geef per dag aan wanneer jij opgeroepen kunt/wilt worden. Zo kun je er voor kiezen om alleen overdag te worden opgeroepen. Ook kun je je beschikbaarheid uitzetten door de ‘Niet storen’ button aan te vinken. Handig voor als je bijvoorbeeld op vakantie bent.

Kan ik meerdere tijdsvakken aanzetten voor één adres?

2. Oproep op basis van GPS en woon/werkadres

Er zijn twee manieren waarop je kunt worden opgeroepen. Momenteel word je standaard via de SMS gealarmeerd op basis van je woon- en werkadres dat je in je profiel hebt ingevoerd. Dit betekent dat het kan voorkomen dat je een melding ontvangt van een incident in de buurt van je woon- of werkadres terwijl je zelf op dat moment ergens anders bent.

Je kunt ook worden gealarmeerd op basis van de plek waar je op dat moment bent. Dit gebeurt op basis van je GPS-locatie. Dit kan trouwens alleen als je de HartslagNu-app actief op de achtergrond laat staan.

Lees tips om je app te optimaliseren voor:

3. Drie manieren van oproepen

Je kunt op drie manieren een oproep van HartslagNu ontvangen, namelijk:

  • Via de HartslagNu app
  • In een SMS-bericht op je mobiel
  • Per telefoon. Je wordt dan op je telefoon (mobiel of vast) gebeld. Tegelijkertijd krijg je de SMS voor meer informatie over het adres.

Dit kun je zelf in je profiel instellen. Als je ervoor kiest om gebeld te worden bij een oproep, kun je de app niet gebruiken. Deze mag dan ook niet op je telefoon geïnstalleerd staan.

4. Stel je geluid in

Je kunt in de HartslagNu-app aangeven welk geluid je wilt horen bij een oproep, zodat je direct alert bent als je dit signaal hoort. Dit doe je als volgt:

  • Ga in de app naar ‘Mijn profiel’
  • Kies voor ‘Wijzig notificatie geluid’

Voor oproep per sms kun je het telefoonnummer 06-42500512 in je telefoon als contact opslaan en via de instellingen van dit contact het geluid aanpassen.

Bij bijvoorbeeld iPhone is het ook mogelijk om het nummer als favoriet op te slaan, zodat het door de niet-storenknop van je telefoon heen alarmeert.

Hoor ik een reanimatiemelding ook als het geluid van mijn telefoon uit staat?

5. Test of het werkt

Je kunt een testmelding doen om te kijken of je telefoon goed gekoppeld is aan het systeem. Dit doe je via een desktop of laptop via Mijn HartslagNu.

  1. Log in op MijnHartslagNu
  2. Ga naar app (link in het menu)
  3. Ga naar push notificatie instellingen (onder app)
  4. Klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat
  5. Klik op test push notification (groene button)
  6. Je ontvangt een testbericht!

Houd bij het gebruik van de app deze op de achtergrond altijd actief (dus niet wegvegen), enkel dan kunnen we oproepen versturen. Zorg er ook voor dat het geluid van je telefoon aanstaat, wij kunnen namelijk niet de telefooninstellingen overrulen van jouw apparaat.

6. Naar slachtoffer of eerst AED halen

Wanneer je een oproep van HartslagNu ontvangt staat daarin of je direct naar het slachtoffer moet gaan, of eerst een AED moet ophalen. Je kiest zelf of je de oproep accepteert of weigert. Er worden altijd voldoende burgerhulpverleners opgeroepen, dus voel je niet bezwaard als je niet kunt gaan.

Je wordt alleen opgeroepen als je je binnen een straal van 750 meter van het slachtoffer bevindt. AED’s worden binnen een straal van 500 meter van het slachtoffer mee gealarmeerd. Het advies is om te voet of per fiets naar de locatie te gaan, omdat dit vaak sneller (en veiliger) is dan met de auto. Ook staan geparkeerde auto’s de hulpdiensten mogelijk in de weg.

Ben je opgeroepen voor het reanimatieadres? Ga dan direct naar het slachtoffer toe. Je ontvangt bij het oproepbericht van HartslagNu een routebeschrijving naar de locatie van het slachtoffer.

Ik hoor de sirene van de ambulance, maar ik heb wel een reanimatieoproep gehad. Wat nu?

Als jij degene bent die de AED moet halen, ontvang je de locatie van de AED die je moet ophalen. Indien nodig ontvang je ook een pincode waarmee je de buitenkast kunt openen om de AED eruit te halen.

Wat moet ik doen nadat ik een AED heb opgehaald?

7. Annulering van oproep

Het kan voorkomen dat de oproep wordt geannuleerd en je een annuleringsbericht ontvangt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een situatie onveilig is of wanneer er al voldoende burgerhulpverleners zijn die de oproep hebben geaccepteerd. Zo ontstaat er geen onnodige drukte bij de reanimatie. Als je een annuleringsbericht ontvangt is het belangrijk deze serieus te nemen.

8. Zorg voor een geldig reanimatiecertificaat

Om te kunnen worden opgeroepen via HartslagNu is het belangrijk dat je een geldig reanimatiecertificaat hebt. Volg dus op tijd een herhalingscursus (het liefst elk jaar) en update de geldigheid van je certificaat in je HartslagNu-profiel. Je kunt ook een afbeelding van je certificaat toevoegen aan je profiel. Drie maanden voor het verlopen van je certificaat ontvang je van HartslagNu een reminder om een herhalingscursus te gaan volgen.

Wordt mijn reanimatiecursus vergoed?

Hoe geef ik in mijn profiel aan dat ik een herhalingscursus heb gevolgd?

Ik voer beroepsmatig reanimaties uit. Hoe zit dat met de certificering?

9. Wat gebeurt er na afloop van een reanimatie?

Wanneer je bent opgeroepen, krijg je automatisch het verzoek van ons om een vragenlijst in te vullen over jouw ervaringen bij de reanimatie. Ook kun je hierin aangeven of je behoefte hebt aan nazorg. De vragenlijst staat automatisch klaar in de app of Mijn HartslagNu wanneer je een reanimatieoproep hebt gehad. Als je ter plaatse bent gegaan vinden wij het fijn als je de vragenlijst invult.

10. Heb je behoefte aan een luisterend oor?

Een reanimatie kan een indrukwekkende en emotionele ervaring zijn. Wanneer jij daar behoefte aan hebt bieden wij of een aangewezen instantie je een luisterend oor. Blijf er niet mee rondlopen! Het is aan jou wanneer je deze hulp inroept. Dat kan direct na de reanimatie zijn of misschien heb je hier pas na een aantal dagen of weken behoefte aan. In de vragenlijst die je van ons krijgt, kun je aangeven of je behoefte hebt aan contact met HartslagNu of nazorg. Als je dit aangeeft nemen wij contact met je op. Lees meer over nazorg.

11. Hoe is het afgelopen?

Veel mensen vragen ons of wij ze kunnen vertellen hoe het na de reanimatie met het slachtoffer is afgelopen. Helaas kunnen wij hier niets over zeggen. Ook wij krijgen deze informatie niet in verband met de privacy van het slachtoffer. Maar bedenk je wel dat zonder jouw hulp iemand met een hartstilstand overlijdt. Ook als het niet goed zou zijn afgelopen, is jouw inzet waardevol geweest voor de nabestaanden.

Heb je vragen over het oproepsysteem HartslagNu? Bekijk dan alle veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via info@hartslagnu.nl.