Veelgestelde vragen

Misschien heb je nog vragen die je vooralsnog niet beantwoord hebt gekregen. Kijk eens of je vraag en het antwoord onder de veelgestelde vragen staat. Wanneer dit niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

Veelgestelde vragen

AED-beheerder

Kan elke AED aangemeld worden bij HartslagNu?

Ja zeker! Bij het aanmelden van een AED, geef je aan of het gaat om een openbaar toegankelijke AED gaat.  Onder ‘openbaar toegankelijk’ verstaan wij AED’s die of 24/7 beschikbaar zijn of die op vaste tijden (en op een vast adres) opgehaald kunnen worden door de burgerhulpverlener. Wij alarmeren enkel burgerhulpverleners voor AED’s die openbaar toegankelijk zijn. Iemand met een AED die in huis of in een auto ligt, kan zelf wel worden gealarmeerd, maar de burgerhulpverleners ontvangen dan geen oproep om de AED op te halen, omdat wij niet volledig kunnen garanderen dat de AED ook daadwerkelijk opgehaald kan worden. Enkel als de AED wél openbaar toegankelijk is, dan mag het vinkje aangezet worden ‘AED is openbaar toegankelijk’.

Meld mijn AED aan

Wat wordt er van mij als AED-beheerder verwacht?

Wij vragen je het liefst een keer per maand te kijken of de AED en de kast nog goed werken. Ook vragen wij om de kast schoon en netjes te houden. Wanneer jouw AED bij een alarmering wordt opgeroepen, dan ontvang je bericht van ons waarin je verzocht wordt om te controleren of de AED daadwerkelijk gebruikt is. Is dit het geval, dan vragen wij je dit te melden bij de eigenaar of bij ons.

Waar vind ik de AED-locaties in mijn omgeving?

Wanneer je inlogt op Mijn HartslagNu, klik je links in het menu op 'mijn omgeving'. Hier staan de aangemelde AED's in jouw buurt. In de app van HartslagNu kun je links in het menu klikken op 'AED's in de buurt.

Ik word naar een AED op behoorlijke afstand gestuurd, terwijl dichterbij ook een AED hangt. Klopt dat wel?

Dit kan kloppen. Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen, waarvan de dichtstbijzijnde burgerhulpverleners rechtstreeks naar de reanimatie worden gestuurd. De andere burgerhulpverleners worden gevraagd eerst aangemelde AED’s in de omgeving op te halen. HartslagNu alarmeert meerdere AED's, omdat het altijd mogelijk is dat er eentje niet werkt. Het kan zijn dat een andere burgerhulpverlener de AED die het dichtst bij jou hangt al heeft moeten ophalen. De AED die als eerste ter plaatse is, wordt gebruikt.

Mijn AED is niet goed doorgekomen in het systeem, hoe kan ik deze aanmelden?

Goed om te horen dat je de AED beschikbaar wilt stellen voor de burgerhulpverleners. Om de AED aan te melden vragen we je een account aan te maken bij HartslagNu.

Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als AED-beheerder. Dit houdt in dat je een SMS ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering van HartslagNu met de vraag of je de AED wilt controleren. Als je een account hebt aangemaakt, dan kun je inloggen via de volgende link om rechtstreeks de AED aan te melden:

Word ik als AED-beheerder ook opgeroepen voor reanimatiemeldingen?

Alleen wanneer je je scholingsgegevens en beschikbaarheid invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. HartslagNu ziet jouw rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruikt wordt. 

Moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED is het nodig om je aan te melden als AED-beheerder. Hiervoor zijn enkele persoonsgegevens van jou nodig. Wanneer je AED mee gealarmeerd is, ontvang je namelijk een bericht met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Ben ik als AED-beheerder aansprakelijk voor de AED?

De kans dat je aansprakelijk wordt gesteld voor de inzet van jouw AED is klein. Mocht er onderzoek gedaan worden naar de inzetbaarheid/kwaliteit van een AED dan wordt er gekeken of je goed gehandeld hebt, of je grenzen of wetten niet hebt overschreden en of je niet nalatig bent geweest. Met de applicatie HartslagNu wordt een groot deel van de zorg hiervoor geregeld. Zo stuurt HartslagNu je een herinnering als de datum van de elektroden of batterij verloopt, zodat je geholpen wordt om tijdig een controle uit te voeren of de batterij/elektroden te vervangen. Daarnaast alarmeert HartslagNu bij een reanimatieoproep altijd meerdere AED’s. Het doel is om bij een calamiteit altijd een tweede (reserve) AED ter plaatse te krijgen, waardoor eventuele weigering van een AED door een andere AED kan worden opgevangen. Veel AED’s voeren overigens periodiek een zelftest uit waarbij eventuele problemen ook tijdig worden gesignaleerd. Voor een goed beheer van je AED is het wel belangrijk dat je zelf minimaal jaarlijks een fysieke controle uitvoert.

Hoe kan ik mijn AED aanmelden?

Goed om te horen dat je de AED beschikbaar wilt stellen voor de alarmering van HartslagNu. Om de AED aan te melden, is het nodig om een account aan te maken bij HartslagNu. Als je vervolgens bent ingelogd, kun je kiezen om een AED aan te melden. 

Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je zelf niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als AED-beheerder. Dit houdt in dat je bericht van HartslagNu ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering van HartslagNu met de vraag of je de AED wilt controleren.

Waar vind ik de AED-locaties in mijn omgeving?

Wanneer je inlogt op MijnHartslagNu,  klik je links in het menu op 'mijn omgeving'. Hier staan de aangemelde AED's in jouw buurt. In de app van HartslagNu kun je links in het menu klikken op 'AED's in de buurt’.

Alarmering

Kan ik meerdere tijdsvakken invullen voor één adres?

Op dit moment is het niet mogelijk om meerdere tijdsvakken in te vullen. We adviseren om de beschikbaarheid in dit geval op ‘altijd bereikbaar’ te zetten. Mocht je dan een melding voor thuis krijgen terwijl je op het werk bent, dan hebben we er begrip voor dat je niet in de gelegenheid bent en mag je de melding als niet verzonden aanschouwen. HartslagNu alarmeert altijd voldoende burgerhulpverleners, hier zit geen maximum op.

Je kunt wel via de app: HartslagNu de beschikbaarheid gemakkelijk aan- en uitzetten door middel van de “niet storen” knop.

Hoor ik een reanimatiemelding ook als het geluid van mijn telefoon uit staat?

Nee, de alarmering kan de persoonlijke instellingen van jouw telefoon niet overrulen.

Hoe werkt de alarmering via HartslagNu?

Je ontvangt standaard de melding via de SMS vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Als aanvulling kun je gealarmeerd worden via de HartslagNu app op basis van je GPS-locatie. Krijg je een reanimatiemelding? Reageer dan altijd op de oproep door deze te accepteren of af te wijzen. Zo stuurt HartslagNu bij voldoende burgerhulpverleners de overige vrijwilligers een annuleringsbericht.  Als je gealarmeerd wordt via de SMS, dan maakt het niet uit wat je reageert. Elk teken wordt gezien als acceptatie van de melding (bij afwijzing hoef je dus niet te reageren). Daarna kun je direct ter plaatse gaan om hulp te verlenen. Na de melding ontvang je altijd een vragenlijst ter evaluatie. HartslagNu wil namelijk zoveel mogelijk informatie ontvangen over de melding, zodat het systeem continu verbeterd kan worden. Ook is het belangrijk dat je eventueel met iemand kunt napraten als je de reanimatie als heftig hebt ervaren. Dit kun je aangeven in de vragenlijst die je ontvangt naar aanleiding van een reanimatiemelding. 

Ik hoor de sirene van de ambulance, maar ik heb wel een reanimatieoproep gehad. Wat nu?

Wanneer je de mogelijkheid hebt, ga dan wel naar de reanimatie toe. Je kunt eerder dan de ambulance zijn, en iedere minuut telt. Jouw inzet kan dus cruciaal zijn. Daarnaast weet je niet zeker of deze ambulance wel voor dezelfde melding is opgeroepen. Misschien is de ambulance onderweg naar een andere situatie of het ziekenhuis met een patiënt. Mocht er al wel een ambulance zijn en er is nog geen tweede ambulance ter plaatse, dan kan jouw aanwezigheid erg welkom zijn. Wanneer blijkt dat het toch niet meer nodig is, dan zal de professionele hulpverlening dit dan aan je vertellen.

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

In de HartslagNu app en op Mijn HartslagNu vind je de AED’s bij jou win de buurt. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

Hoe kan het dat burgerhulpverleners soms later dan de ambulance aankomen bij een reanimatie of AED-hulpverlening?

Soms is er bij een melding bij de alarmcentrale niet meteen duidelijk dat er sprake is van een hartstilstand. AED- en reanimatiealarmering gebeurt alleen als er een ambulance gestuurd wordt voor (assistentie) reanimatie.

Het kan zijn dat de melding tijdens de rit naar het incident, of bij het incident, omgezet wordt in een reanimatie. Dan wordt er een tweede ambulance voor assistentie reanimatie gestuurd. Op dat moment worden ook automatisch burgerhulpverleners opgeroepen om hulp te verlenen.

De eerste ambulance kan ondertussen al (bijna) bij het incident zijn, waardoor je misschien denkt dat je hulp niet meer nodig is. Soms is die hulp toch gewenst, ook al hoor de sirene al of zie de al een ambulance staan. Als de eerste ambulance gearriveerd is, kun je die ambulanceverpleegkundigen soms zeer van dienst zijn met hand- en spandiensten. Mocht je hulp niet nodig zijn, dan geven de aanwezige hulpverleners dit duidelijk aan.

Wat is het telefoonnummer van de alarmering?

De reanimatiemeldingen via de SMS worden altijd gestuurd vanaf het telefoonnummer: 06-42500512. Het is slim om dit telefoonnummer op te slaan met een afwijkend signaal. Zo mis je nooit een reanimatiemelding. Je kunt dit doen door het telefoonnummer als contactpersoon op te slaan en binnen de instellingen van dit contactpersoon een andere ringtone te kiezen.

Wat moet je doen als je als burgerhulpverlener een melding krijgt van een reanimatie bij een ziekenhuis of zorginstelling?

Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat de patiënt alle nodige hulp al krijgt? Dan mag je gelijk weer vertrekken.

Ik wil op meerdere telefoonnummers bereikbaar zijn

In je profiel kun je bij je huidige telefoonnummer extra telefoonnummers toevoegen. Dit kan je doen bij ‘Mijn profiel’ in de app op Mijn HartslagNu. We adviseren je om enkel 06-nummers in te vullen, omdat de standaard alarmering via de SMS gaat.

Ik hoor dat lopen of fietsen de voorkeur heeft om naar een oproep te gaan. Klopt dat?

Dat klopt. Lopen of fietsen is vrijwel altijd de veiligste en snelste manier van verplaatsen. Soms kun je niet met een auto op de plek komen of staan geparkeerde auto's de hulpdiensten in de weg. Mocht je wél een keer met de auto gaan, behoud dan je rust en houd je aan de verkeersregels.

Algemeen

Wat is HartslagNu?

HartslagNu is een landelijk platform waar mensen geregistreerd staan, die kunnen en willen reanimeren wanneer dit nodig is. Deze mensen worden onze burgerhulpverleners genoemd. Bij een (mogelijke) reanimatie worden burgerhulpverleners opgeroepen om naar het slachtoffer te gaan en te gaan reanimeren totdat de professionele hulpverlener er is. De oproep om te gaan reanimeren vindt automatisch per sms of app plaats.

HartslagNu heeft als wens om in heel Nederland een 6-minutenzone te realiseren. Het platform is ontstaan vanuit een samenwerking met HartslagNu, HartveiligWonen, de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR en Ambulancezorg Nederland.

Krijg ik betaald?

Het verlenen van hulp bij een (mogelijke) reanimatie is vrijwillige burgerhulpverlening. Je ontvangt geen geldelijke vergoeding. Wel leert de ervaring dat betrokkenen, omstanders, familieleden, mensen die het overleefd hebben, en ook nabestaanden vaak heel erg dankbaar zijn voor jouw inzet.

Hoe schrijf ik mij weer uit?

Je kunt zowel in de app als in je profiel op Mijn HartslagNu jezelf uitschrijven.

Zijn er kosten aan verbonden?

Nee, er worden geen kosten berekend voor je inschrijving als burgerhulpverlener of voor het aanmelden van jouw AED.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Als je hier klikt, kom je er direct.

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvangt je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten. We raden je aan om dit op een laptop of computer te doen. 

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

In de HartslagNu app en op Mijn HartslagNu vind je de AED’s bij jou win de buurt. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Je gegevens aanpassen, kan als volgt:

- Log in op: https://mijnhartslagnu.nl/#/page/login
- Klik op Mijn profiel
- Klik op Bewerk profiel
- Bewerk je profiel waar nodig
- Klik op opslaan

Je profiel is bijgewerkt.

HartslagNu app

Welke route ontvang ik via de app?

Dit hangt er vanaf welke navigatie app je op je telefoon hebt of welke instelling jouw telefoon heeft. Standaard wordt Google Maps gebruikt. Kies vervolgens het type vervoersmiddel. We adviseren om lopend of op de fiets te gaan. 

Waarom herkent de app mijn locatie niet?

Bij deze melding betekent het dat de locatie voor meer dan 48 uur niet bepaald kon worden. Dit gebeurt wanneer je 48 uur of langer op dezelfde locatie bent. De app wil dan graag de locatie weer verversen. Dit kun je doen door de app te openen en naar “AED’s in de buurt” te gaan. De locatie wordt dan opnieuw bepaald. Ook geven we het advies om de app op de achtergrond te laten draaien, omdat anders jouw locatie niet meer bepaald kan worden.

Ik ontvang geen melding via de app (Android)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Zorg ervoor dat je de app op de achtergrond open hebt, zodat wij jou kunnen alarmeren. Als je gebruik maakt van een Samsung-toestel is het van belang dat je de app-optimalisatie uitzet, want deze sluit onze app volledig af. Kijk hier voor enkele tips hierover.

Kan ik een testmelding doen voor de app?

Als je inlogt op Mijn HartslagNu en dan het volgende doet, kun je een testmelding doen:

- log in op Mijn HartslagNu
- ga naar app (op links in het menu)
- ga naar push notificatie instellingen (onder app)
- klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat
- klik op test push notification (groene button)
- je ontvangt een testbericht!

Zorg ervoor dat het geluid van je telefoon aanstaat, wij kunnen namelijk niet de telefooninstellingen overrulen van je apparaat.

Ik krijg de melding 'Je locatie kan niet worden bepaald'

De reden dat je deze melding krijgt, is omdat je de app dan op de achtergrond hebt weggeveegd. HartslagNu mag dan jouw locatie niet meer bepalen, omdat je de app hebt afgesloten. Op die manier kun je niet meer gealarmeerd worden. Houd de app dus op de achtergrond actief om alarmoproepen te ontvangen. Wanneer je locatie 36 uur en langer hetzelfde is geweest kun je ook de melding ontvangen dat je locatie niet bepaald kan worden. De app wil dan graag je locatie verversen. Dit kun je doen door de app opnieuw te openen. Om deze melding te voorkomen adviseren we je de app open te houden op de achtergrond, zodat HartslagNu je meest recente locatie kan bepalen.

Afhankelijk van je type telefoon vind je hieronder enkele tips:

- Android
- iPhone

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de persoonlijke telefooninstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app HartslagNu prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek HartslagNu > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik krijg de melding dat er geen netwerkverbinding is

Om deze melding te verhelpen is het nodig dat je een een nieuw wachtwoord aanmaakt. Als je uitlogt uit de app, kom je op het inlogscherm. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvangt je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten. We raden je aan om dit op een laptop of computer te doen.

Ik krijg de melding ‘Je hebt de HartslagNu app uitgeschakeld’ 

De reden dat je deze melding krijgt, is omdat je de app dan op de achtergrond hebt weggeveegd. HartslagNu mag dan jouw locatie niet meer bepalen, omdat je de app hebt afgesloten. Op die manier kunnen we je niet alarmeren. Wanneer je de HartslagNu app opent, zal de locatie weer bepaalt worden en kun je de melding weer sluiten. Houd de app dus op de achtergrond actief om alarmoproepen te ontvangen.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de Strookstijl goed hebt staan. Dit doe je als volgt:

- ga naar ‘instellingen’
- klik op de HartslagNu-app
- klik op ‘berichtgeving’
- zet de Strookstijl op ‘Blijvend’

Daarnaast is het van belang om de app op de achtergrond actief te houden, anders mag HartslagNu jouw locatie niet bepalen. Veeg de HartslagNu app dus niet weg via de Home button! Zorg ervoor dat je app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden. Kijk hier eens voor tips voor jouw iPhone.

Hoe stel ik de app goed in?

Stel je app als volgt in om gealarmeerd te kunnen worden:

- vul je profiel volledig in
- zet de GPS-functie van je telefoon aan
- laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen (lees hier hoe je dit doet)
- even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Na een oproep

Hoe zit het met nazorg?

Mocht je na een reanimatie behoefte hebben om met iemand te praten, dan kunnen we ons dat zeker voorstellen. In de vragenlijst die je ontvangt naar aanleiding van een melding, kun je dit aangeven.

Wat doe ik als professionals de reanimatie hebben overgenomen?

Het is dan niet nodig om langer op de plek te blijven. Om de professionals alle ruimte te geven, vragen wij je om te vertrekken. Wanneer je nog even wilt praten of stoom wil afblazen, zijn er vaak in de buurt wel politieagenten of professionele hulpverleners waar je even mee kunt praten.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Zeker. Je kiest zelf of en wanneer je nazorg krijgt. Niet iedereen wil dit direct na een reanimatie, soms spelen gevoelens na een tijdje op. Na een reanimatie ontvang je sowieso een vragenlijst. Wij nemen contact met je op, wanneer uit je antwoorden blijkt dat dit nodig is. Het is ook mogelijk dat je zelf contact opneemt met je huisarts of slachtofferhulp. Merk je pas later op dat je graag nog nazorg wilt ontvangen, dan kun je alsnog contact met ons, je huisarts of slachtofferhulp contact opnemen.

 

Word ik op de hoogte gehouden van de toestand van het slachtoffer?

HartslagNu mag je helaas niet op de hoogte brengen van de toestand van het slachtoffer. Dit heeft te maken met de privacy van de patiënt. Zelf krijgen wij hier ook geen terugkoppeling over.

Moet ik de vragenlijst na een melding invullen als ik niet ter plaatse ga?

We vinden het vooral fijn als je de vragenlijst invult als je wel ter plaatse bent gegaan. Als je dus niet ter plaatse bent gegaan, hoef je de vragenlijst niet in te vullen.

Wat moet ik als burgerhulpverlener doen met de AED na een reanimatiemelding?

Als je een oproep had gehad om de AED op te halen en dan naar het slachtoffer te gaan, vragen we je na jouw inzet de AED weer terug te brengen waar je hem hebt opgehaald. Als de AED daadwerkelijk is ingezet, kun je dit het beste even doorgeven aan HartslagNu, via een e-mail, de vragenlijst of telefonisch. De afdeling support neemt dan zo snel mogelijk contact op met de AED-beheerder. Als de AED niet is gebruikt, dan mag je de AED terug plaatsen en hoef je verder geen actie te ondernemen. De AED-beheerder ontvangt na een melding altijd bericht van ons, zij zijn verantwoordelijk voor het controleren van de AED.

Samenvoeging HartslagNu en HartveiligWonen

Ik heb geen smartphone. Kan ik nog gealarmeerd worden via sms?

Ja, je wordt standaard per sms gealarmeerd. Op Mijn HartslagNu geef je aan hoe je gealarmeerd wilt worden.

Ik ken ook Stan (HartveiligWonen). Is dat een soortgelijk systeem?

Voorheen bestonden er twee systemen in Nederland: HartslagNu en Stan. De krachten zijn inmiddels gebundeld en we zijn in participatie met de Hartstichting en het Rode Kruis verder gegaan onder de naam HartslagNu.
Voor de alarmering wordt de techniek van Stan gebruikt. Door de samenvoeging naar één systeem is de naam HartveiligWonen komen te vervallen, om verwarring te voorkomen.

Welke app moet ik downloaden?

De app die je moet downloaden heet HartslagNu (Nieuw). Je kunt hem hier downloaden:

Apple App Store
Google Playstore

Ik stond ingeschreven bij Stan (HartveiligWonen). Wat moet ik nu doen?

Omdat het systeem van Stan gebruikt wordt voor de alarmering, staan jouw gegevens al goed in het systeem en hoef jij enkel een nieuwe app te downloaden.

Apple App Store
Google Play Store

Wanneer is de samenvoeging gereed?

We hebben als doel om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen klaar te hebben. Je wordt via digitale nieuwsbrieven op de hoogte gehouden.

Ik stond al geregistreerd bij HartslagNu. Moet ik mij nu opnieuw aanmelden?

Nee. We zorgen ervoor dat jouw gegevens overgezet worden naar het nieuwe systeem. Zodra dit gebeurd is, ontvang jij automatisch een e-mail waarin we je vragen een aantal dingen te doen:

- je nieuwe HartslagNu-account activeren
- een nieuw wachtwoord aanmaken
- een nieuwe app downloaden
- houd de oude app nog even op je telefoon, totdat je bericht van ons hebt gehad dat je deze app kunt verwijderen

SMS-oproepen om te reanimeren ontvang je dan voortaan vanaf een ander nummer: 06-42500512

Welke actie moet ik als vrijwilliger van HartslagNu ondernemen?

Je hoeft pas iets te doen als jij een e-mail krijgt. Zodra jouw gegevens zijn overgezet naar het nieuwe systeem, ontvang jij automatisch een e-mail waarin we je vragen een aantal dingen te doen:

- je nieuwe HartslagNu-account activeren
- een nieuw wachtwoord aanmaken
- een nieuwe app downloaden
- houd de oude app nog even op je telefoon, totdat je bericht van ons hebt gehad dat je deze app kunt verwijderen

SMS-oproepen om te reanimeren ontvang je dan voortaan vanaf een ander nummer: 06-42500512

Hoe worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van alle veranderingen?

Alle burgerhulpverleners, AED-beheerders en andere betrokkenen worden de komende maanden actief geïnformeerd. In eerste instantie gebeurd dit vanuit de eigen organisaties (HartslagNu en HartveiligWonen). Vervolgens komt er een moment dat er vanuit de nieuwe stichting wordt gecommuniceerd. De communicatiekanalen die nu door de betrokken organisaties worden gebruikt, worden de komende tijd ook ingezet. Hierbij krijgen wij steun van onze partners Rode Kruis en de Hartstichting.

Waarom wordt de techniek van HartveiligWonen gebruikt?

HartslagNu en HartveiligWonen hebben beide alarmeringssystemen uitgebreid bekeken. De sterke punten van beide systemen worden samengevoegd. Voor de techniek is het systeem van HartveiligWonen het meest geavanceerd. Straks verloopt de alarmering in heel Nederland op deze manier.

Ik heb contractuele afspraken met HartslagNu en HartveiligWonen. Welke actie moet ik ondernemen?

Gemeenten, veiligheidsregio’s en lokale AED-stichtingen houden voorlopig de contractuele verplichtingen met de huidige aanbieders; HartveiligWonen en HartslagNu. Onze partners worden over de voortgang van de samenvoeging op de hoogte gehouden en wat deze samenvoeging betekent. Ons doel is om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen te hebben afgerond en onder één systeem verder te gaan.

Training & Certificaten

Ik heb onlangs de herhalingstraining succesvol gevolgd. Toch krijg ik nu een melding dat mijn certificaat verloopt. Hoe kan dat?

Heb je in je account de datum van jouw laatste training bijgewerkt? Het systeem informeert namelijk automatisch wanneer de geldigheid van het certificaat verloopt. Dit is een handig signaal wanneer je nog een herhalingscursus moet volgen.

Het bijwerken van de datum van jouw laatste training moet je zelf doen. Dit doe je door in te loggen op Mijn HartslagNu en vervolgens naar 'mijn profiel' te gaan. Bij 'certificaat' kun je de gegevens wijzigingen, zodat de scholing weer geldig is.

Wordt mijn reanimatiecursus vergoed?

Een reanimatiecursus wordt door ons niet vergoed. Veel zorgverzekeraars verstrekken een vergoeding voor deze cursus. Een reanimatiecursus valt onder de preventieve zorg. Kijk eens op de website van je zorgverzekeraar of informeer eens bij je gemeente. , de lokale EHBO-organisatie of afdeling Rode Kruis in jouw buurt of zij iets regelen.

 

Is het verplicht om het certificaatnummer in te vullen?

Nee. Het certificaatnummer wordt niet bij iedere cursus/opleiding verstrekt, dus daarom is het geen verplicht veld om in te vullen.

Mijn app zegt dat het certificaat is verlopen, maar dit is niet het geval.

Je scholingsdatum staat dan niet goed in je profiel ingesteld. Dit kun je als volgt aanpassen:

- Ga hiervoor naar www.mijnhartslagnu.nl
- Ga naar Mijn profiel
- Klik op bewerk mijn profiel
- Ga naar het tabblad Training
- Pas je trainingsgegevens aan.

Als je vervolgens nog even uitlogt en inlogt op de app, neemt de app deze gegevens over.

Waar kan ik een reanimatiecursus volgen?

Via jouw (gebruikelijke) lokale opleider, de Hartstichting of het Rode Kruis is het mogelijk om een cursus bij jou in de buurt te volgen.